Home
Menu Sluit Zoeken MijnDomijn
  • MijnDomijn:
  • Tickets
  • Poppodium
  • Bibliotheek
  • Educatie
  • Amateurkunst
Winkelwagen Contact
sluiten

Autopia – Olaf Mooij

publicatiedatum:
maandag 8 augustus
Olaf Mooij, The Temple of Doom, 2011 Volkswagen onderdelen, staal polyester, 440 x 440 x 270 cm. Foto Bert Janssen

door gastcurator Anne Berk

Zondag 13 november 2022 t/m zondag 2 april 2023
Museum Hedendaagse Kunst De Domijnen, Sittard.

Autopia. Voor sommigen is het een utopie, voor anderen een nachtmerrie: een wereld vol auto’s.

In sculpturen en installaties belicht Olaf Mooij (1958, Rotterdam) onze innige relatie met de auto en de gevolgen daarvan. ‘’Mensen hebben een persoonlijke band met de auto. Ze hebben er alles voor over.’’

Olaf Mooij was als kind al gefascineerd door auto’s. Zijn hele oeuvre is gewijd aan onze relatie met de auto. Daarmee werd hij internationaal bekend. Autopia toont zijn belangrijkste beelden en installaties.

Sleutelwerk is The Temple of Doom (2011), bestaande uit drie autocarrosserieën die een tempelachtige ruimte vormen, met ‘glas-in-lood’ raampjes van achterlichtjes. Een glazen cilinder gevuld met olie is het altaar. In één beeld vat Mooij de problemen van onze tijd samen. Onze verheerlijking van de auto. Onze afhankelijkheid van olie en de impact van fossiele brandstoffen op de klimaatverandering.

De uitvinding van de auto heeft ons leven ingrijpend veranderd. Autopia wil mensen op een speelse manier bewust maken van onze diepe liefde voor de auto, en de offers die we ervoor brengen, van klimaatverandering, mensenlevens en luchtvervuiling. Autopia hoopt bij te dragen aan selectiever autogebruik.

Autopia is te zien in Museum De Domijnen in Sittard-Geleen-Born, de thuisbasis van VDL Nedcar. De tentoonstelling bevat een beknopte geschiedenis van de auto, en van de enige Nederlandse autofabrikant.

Autopia is een vervolg op de succesvolle tentoonstelling Object Love (2018) over onze relatie met dingen. De auto is immers ons dierbaarste object. Deze door Anne Berk gecureerde tentoonstelling reisde naar Museum Morsbroich in Leverkusen. Liebes Ding (2020) kreeg lovende kritieken in Kunstforum en Die Welt.

OPROEP
Iedereen heeft met auto’s te maken. Museum De Domijnen nodigt het publiek uit om een bijdrage te leveren aan de tentoonstelling.

Beschrijf in 100 woorden wat de auto voor jou betekent, en maak een selfie van je favoriete voertuig (horizontaal formaat). We zijn ook nieuwsgierig naar je favoriete road movie of road song. Laat het ons weten op communicatie@dedomijnen.nl.

Olaf Mooij, What's on a Man's Mind, 2008 Lenticular printed photo 40 x 50 cm

Olaf Mooij, What’s on a Man’s Mind, 2008 Lenticular printed photo 40 x 50 cm


Waarom houden we zo van de auto?

Een auto geeft vrijheid. Hij brengt je waar je heen wilt. Je zit er in, en hij is letterlijk een verlengstuk van je lichaam. Hij vergroot je actieradius, je beweegt je sneller voort. Van buiten een pantser, van binnen een cocon, met zacht gecapitonneerde banken die uitnodigen tot intimiteiten. Geen wonder dat de auto – meer dan welk gebruiksvoorwerp dan ook – is beladen met emoties. Dat zie je terug in de vormgeving: de uitstraling van snelheid en de glanzende, vloeiende vorm van de neus maken het tot een fallussymbool bij uitstek. De auto is een fetish.

Olaf Mooij, Hair Car serie, 2002-2004 Mini met pruik. Festival Walk Hong Kong, 2006

Olaf Mooij, Hair Car serie, 2002-2004 Mini met pruik. Festival Walk Hong Kong, 2006

Statussymbool en identiteit

‘’Een auto is een statussymbool. Als je erin zit, is dat hoe je je aan de anderen presenteert. De auto is je identiteit.’’ Olaf Mooij

De mens is een groepsdier. We communiceren met objecten om onze relatie tot de groep te bepalen (sekse, macht, identiteit). Zo hopen we de pikorde in de groep te beïnvloeden.

De Hair Car serie (2000-2004) van Olaf Mooij zijn een humoristisch commentaar op onze behoefte aan status en identiteit, die we uitdragen met onze auto. Hij voorzag verschillende typen modelautootjes – van een Mini-Cooper, een Fiatje 500, een Trabantje, tot een Volkswagen – van bijpassende pruiken. Zo versmolten de auto’s met hun eigenaren.

Ook harde muziek is een manier om je te onderscheiden. Dat inzicht leidde tot een serie DJ Mobiles (vanaf 1999), een Sound Bike (2000) en schoenen voorzien van geluidsboxen (Sound Shoe, 2001). Om op te vallen heb je geen auto nodig…

Olaf Mooij, Car Skin, 2008 Latex rubber, 370 x 260 x 18 cm

Olaf Mooij, Car Skin, 2008 Latex rubber, 370 x 260 x 18 cm

De auto als levend wezen 

Een auto is veel meer dan een praktisch gebruiksvoorwerp en vervoermiddel. We projecteren er menselijke emoties op. Auto’s krijgen namen. Dit antropomorfisme is aanleiding voor Olaf Mooij om een hele levenscyclus voor de auto te ontwerpen, van een kever-ei, een afgeworpen huid tot een autokarkas (Car Skin, 2008 Fossil 1, 2007, Beetle Egg, 2006).

De zelfdenkende auto

In Brain Car (2005) geeft hij de auto ook een bewustzijn. Deze auto herinnert zich de reis. Behalve een verbeelding van onze psychische neiging objecten te vermenselijken, is Brain Car ook een commentaar op de technologische evolutie, met de ‘zelfrijdende’ auto en AI. Zal de technologie ons overvleugelen?

Olaf Mooij, Brain Car (Dreaming), 2005 Ford Mercury. Polyester, beamers en video camera’s, 560 x 240 x 245 cm

Olaf Mooij, Brain Car (Dreaming), 2005 Ford Mercury. Polyester, beamers en video camera’s, 560 x 240 x 245 cm

DISTOPIA

Blij dat ik rij. Het aantal auto’s in Nederland groeide van 139.000 in 1950 tot 9 miljoen nu. In 2020 vielen er in Nederland 610 verkeersdoden en 19.700 mensen raakten gewond, waarvan 6500 ernstig. Wereldwijd zijn er meer dan 1,3 miljoen slachtoffers per jaar. De CO2 uitstoot van het verkeer draagt bij aan de opwarming van de aarde, en het fijnstof en de microplastics leiden tot een alarmerend hoog aantal longpatiënten. We brengen grote offers aan de auto. De autopie wordt een distopie.

Energiecrisis en klimaatverandering

In The Temple of Doom (2011) vormen drie autocarrosserieën een tempelachtige ruimte met ‘glas-in-lood’ raampjes van achterlichtjes. Een glazen cilinder gevuld met olie is het altaar waarop wij het klimaat offeren.

In één beeld vat Mooij de problemen van onze tijd samen. Onze verheerlijking van de auto. Onze afhankelijkheid van olie en de impact van fossiele brandstoffen op de klimaatverandering. Wordt onze auto-obsessie onze ondergang?

Olaf Mooij, Het Museum of Carcheology, 2021 600 x 260 cm, Big Art Amsterdam

Olaf Mooij, Het Museum of Carcheology, 2021 Diverse materialen 600 x 260 cm

Olaf Mooij, Het Museum of Carcheology, 2017 Diverse materialen 600 x 260 cm

Mensheid uitgestorven?

De Koets (2015) is een zelfvoorzienende vluchtauto. Het Museum van Carcheology (2017) is een toekomstvisioen. Het toont ons de archeologische resten van auto’s, de Relics of a Bygone Era. Zoals carrosserieën als schedels. En kevereieren op sterk water. Het zou kunnen dat de techniek nieuw leven baart, terwijl de mens is uitgestorven.

Autopia – Olaf Mooij
Solotentoonstelling (met catalogus)
Museum Hedendaagse Kunst De Domijnen
Curator Anne Berk
Met medewerking van VDL Nedcar

Data: zondag 13 november t/m zondag 2 april 2022
Adres: Ligne 5, 6131 MT Sittard
Openingstijden: dinsdag t/m zondag, 11:00 – 17:00 uur
Kinderen tot 18 jaar en museumkaarthouders gratis
www.dedomijnen.nl/autopia

_______________

Noot voor de pers:

Voor meer informatie of high res. beelden >> kylie.lenssen@dedomijnen.nl of 0623169136.
Voor interviews met gastcurator Anne Berk >> aberk@xs4all.nl of 0612842286.

Extra beeld expositie.

eerdere berichten
aan het zoeken...