Home
Menu Sluit Zoeken MijnDomijn
  • MijnDomijn:
  • Tickets
  • Poppodium
  • Bibliotheek
  • Educatie
  • Amateurkunst
Winkelwagen Contact
sluit menu
Museumconcert Geweest
sluiten
Museumconcert

Museumconcert

i.s.m. Nationaal Muziekinstrumenten Fonds

zondag 25 februari 2018 - 11:30u

Klassiek/Opera Theater
Geweest

De datum voor deze voorstelling is verstreken. Bekijk het actuele aanbod in onze agenda.

€12,50
11:30u
Theater, Klassiek/Opera
Ligne - Hedendaagse Kunst

Van Barok tot de Weense klassieken

Nieuwe kamermuziekserie in bijzondere omgeving. Drie doorgewinterde musici komen samen voor een bijzonder muzikaal programma in Museum Hedendaagse Kunst De Domijnen. Norman Jansen is aanvoerder van de altvioolgroep van het Metropole Orkest. Samen met mezzosopraan Klaartje van Veen en celliste Felicia Dercksen verzorgt hij dit kamermuziekconcert, een samenwerking van De Domijnen met het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds. Na afloop van het concert kunt u de tentoonstelling De Hollandse Savanne bezoeken.
Het Museum Hedendaagse Kunst gaat deze zondag pas om 13.00 u open voor het reguliere publiek.

 

 

Norman Jansen speelt de Eerste solosuite van Bach. Samen met mezzosopraan Klaartje van Veen voert hij sublieme barok-aria’s van Henri Purcell en John Dowland uit (zoals ‘In darkness let me dwell’, bewerkt door Norman zelf). Met celliste Felicia Dercksen brengt hij het Duo voor altviool & cello van Carl Ditters von Dittersdorf. Deze componist wiens naam vrij onbekend is, behoort tot de belangrijkste figuren van de ‘Weense klassieken’, met een oeuvre van zeer veel symfonieën en operettes.

Norman bespeelt al ruim 12 jaar een bijzondere Möller-altviool (Amsterdam, 1946) die destijds speciaal gebouwd is voor violist Paul Godwin. Felicia, masterstudent in Tilburg, speelt op een Kolja Lochmann-cello uit 2008. Beide instrumenten zijn ter beschikking gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.

Solisten

Norman Jansen – altviool
Felicia Dercksen – cello
Klaartje van Veen – zang

Programma

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Suite nr. 1 in G, BWV 1007
Norman Jansen, altviool

Henry Purcell (1659-1695)
If music be the food of love
Music for a while
I’ll sail upon the Dog Star (Bew. N.D. Jansen)
Klaartje van Veen & Norman Jansen

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Suite nr. 2 in d, BWV 1008
Felicia Dercksen, cello

Karl Ditters von Dittersdorf (1739-1799)
Duetto voor altviool en violoncello, Kr.219 (orig. violone)
Norman Jansen & Felicia Dercksen

John Dowland (1563-1626)
In darkness let me dwell (Bew. N.D. Jansen)
Klaartje van Veen, Norman Jansen & Felicia Dercksen

 

Informatie over de solisten
Norman Jansen is aanvoerder van de altvioolgroep van het Metropole Orkest. Norman begon op 9-jarige leeftijd met klassiek altviool. Vanaf zijn 12e interesseerde hij zich voor film- en pop muziek, en weer een aantal jaren later maakte hij kennis met jazz muziek. Norman vervolgde zijn studie achtereenvolgens aan het Sweelinck Conservatorium en de Indiana University School of Music in de Verenigde Staten. In de VS studeerde hij in 1997 af. Zijn leraren waren Ervin Schiffer, Marjolein Dispa-Knaven, Atar Arad en Max Roosenstein. Sinds 2000 maakt Norman deel uit van het Metropole Orkest. Daarnaast is hij lid van Baileo Strings. Ook vormt hij een duo met mezzosopraan Klaartje van Veen, met wie hij productiewerk verricht.

Klaartje van Veen is zangeres, muziekdocent en Feldenkrais® practitioner. Ze groeide op in een zeer muzikaal gezin. Haar vader was hoofdvak- docent aan het Brabants Conservatorium en haar moeder was pianodocente. Met 19 jaar behaalde zij het Docerend – Musicus diploma. Na in Duitsland de studie “Oratorium-Lied” aan de Gutenberg Universität in Mainz o.l.v. Claudia Eder met succes te hebben afgesloten en daarna lessen bij Rita Loving in München en Melinda Paulsen in Mainz te hebben gevolgd, besloot ze in 2000 een eigen lespraktijk in Tilburg te beginnen. Daarnaast volgde zij met succes een studie Feldenkrais Methode® aan de MBS Academy van Mia Segal & Leora Gaster. Vanaf 2006 is zij gecertificeerd Feldenkrais® practitioner.

Felicia Dercksen begon op 9-jarige leeftijd met cello spelen. Zij behaalde in juni 2016 succesvol haar bachelor eindexamen bij docente Monique Heidema aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten. Momenteel studeert zij bij Jan Ype Nota en Monique Heidema in de master waarbij zij ook lessen volgt in het buitenland. Felicia nam meerdere malen deel aan het NJO met dirigenten Xian Zhang en Anthony Hermus. Als aanvoerder van de celli heeft zij meegedaan aan de Metropole Academy o.l.v dirigent Jan Stulen. Felicia heeft op verschillende festivals gespeeld, waaronder het Grachtenfestival in Amsterdam, Solarfestival, Aurora Festival en Theaterfestival Boulevard in Den Bosch. Daarnaast speelde zij in De Wereld Draait Door en is zij productieassistent bij de Cello Biënnale Amsterdam.

aan het zoeken...