
Club Lam
Die Already (succesreprise)
donderdag 25 maart 2021 - 19:00u
Het lijdensverhaal van Jezus in de week voor Pasen vanuit vrouwelijk perspectief
In deze tragikomedie komen Moeder Maria, Maria Magdalena en de Heilige Johanna zelf aan het woord en komen we achter de nieuwe waarheid. Deze vrouwen zijn de geschiedenis ingegaan als de moeder-, de hoer- en de huisvrouw. Maar wat is er tijdens het laatste avondmaal echt gebeurd? En wie heeft deze PR stunt bedacht. Club Lam vindt het tijd voor een update, tijd voor een nieuw vrouwelijk perspectief.
Club Lam:
Als wij het Christendom als fundament kunnen zien voor onze Westerse samenleving en Bijbelse Verhalen als startpunt voor onze huidige normen en waarden. Dan vindt Club Lam dat het hoog tijd is om een keer echt in-te-zoomen op de vrouwelijke personages. Wij zijn er namelijk van overtuigd dat de ongenuanceerde en paternalistische manier waarop de drie belangrijkste vrouwen in de Bijbel worden beschreven (of juist niet beschreven), nog steeds zijn weerslag vindt op de manier hoe er nu tegen vrouwen aan wordt gekeken. De drie daaruit voortvloeiende predikaten van “hoer”, “maagd”, en “brave-huisvrouw” dekken volgens ons de lading niet meer en hebben dat waarschijnlijk nooit gedaan. Tijd voor een update, tijd voor een nieuw vrouwelijk perspectief.
“Ik heb de verlosser gebaard. Wat een vrouwelijkheid. Alles is daar beneden opengescheurd. En dat is niet op wonderbaarlijke manier weer allemaal zo strak geworden hoor. Na die bevalling had God schijt aan mijn maagdelijkheid.” – Moeder Maria
Actrices: Marloes IJpelaar, Ella Kamerbeek, Ayla Satijn
Tekst: Marloes IJpelaar
Eindregie: Ellen Goemans
Scenografie: Elke Broeders
Vormgeving: Renee Mes
Over Club Lam
Club Lam (2018) is een nieuw, all-female theatercollectief uit Utrecht. Met een frisse blik en eigen teksten beuken ze door glazen plafonds en verwoesten vastgeroeste rollenpatronen op zoek naar een uniek vrouwelijk perspectief. Van twee toiletdames (Politiek Wanhoop, 2018) tot de instafamous Marie Antoinette (Let Them Eat Cake, 2019) en een Maria Magdalena met millennial issues (Die All Ready, 2020); Club Lam laat vrouwen aan het woord.







