Home
Menu Sluit Zoeken MijnDomijn
  • MijnDomijn:
  • Tickets
  • Poppodium
  • Bibliotheek
  • Educatie
  • Amateurkunst
Winkelwagen Contact
sluit menu
Zama | Laatste Kans Geweest
sluiten
Zama | Laatste Kans

Zama | Laatste Kans

Lucrecia Martel

Daniel Gimenez Cacho, Lola Dueñas

Drama Film
Geweest

De datum voor deze voorstelling is verstreken. Bekijk het actuele aanbod in onze agenda.

120 minuten (zonder pauze)
Drama

Lucrecia Martel vertaalde de klassieke roman uit 1956 naar een sensuele koloniale dystopie. De hitte zindert, niets in de nederzetting lijkt stabiel, niemand is te vertrouwen.

Door: Heleen Heins

Martel maakt daarmee een zeer genietbare film als je het ziet als een ervaring waar je je aan over geeft, meer dan dat het je een verhaal vertelt. De eigenlijke plot zit ‘m in de dingen die je je gaat afvragen. Je gaat van mooi beeld naar prachtig beeld, maar wat is de samenhang?  Je hoort een hypnotiserende soundtrack met vernuftig gebruik van het eindeloos vallende effect van Shephardtoonladders. Dat is voor het gehoor zoiets als de tekeningen van Esscher, die niet kunnen maar wel precies kloppen. Fascinerend.

Er zijn drie episodes, aangegeven door de verschillende gouverneurs, waaronder Zama zijn Spaanse koning dient. We zien hem uitkijken over de brede Paraguay-rivier bij Asunción. Het is het einde van de achttiende eeuw en Zama wil weg, naar huis, naar zijn gezin.

Hij wacht op toestemming, maar vergeet zijn superieuren te behagen. Hij wacht af en vermaakt zich met vrouwen, een inheemse waarbij hij een zoon heeft en een Spaanse schone (Lola Dueñas uit Volver) waarmee hij een flirt heeft. Je ziet telkens de hitte zinderen als Don Diego van hot naar haar loopt. Je vraagt je af wat die mensen daar dóen. Altijd omringd door zwijgende inheemsen, maar zelf ontheemd in een land dat ze bezetten en dat maar niet gekend wil worden.

Na nog eens vier jaar komt er een nieuwe gouverneur, die ontmoedigend uitlegt hoe langzaam de post werkt. Zama gaat op expeditie naar het binnenland op zoek naar de beruchte bandiet Vicuna Porto in de hoop dat hij zo zijn overplaatsing verdient. Hij verdwaalt. Dan zien we het ware gezicht van kolonialisme: hebzucht en wreedheid.

Net zoals in Dead Man van Jim Jarmush wordt Zama geholpen en getroost door de inheemse mens, in een kano gelegd en gewiegd op het water van de Paraguay-rivier. Je bent terug bij het openingsbeeld van de film. Symboliek zien is een eigen invuloefening en geeft stof tot napraten!

  • Van zelden vertoonde schoonheid. Zama overrompelt met een bloedmooie vormgeving en een fascinerende geluidsband.
    de Volkskrant
  • Hallucinerende verfilming.
    VPRO Cinema
aan het zoeken...