Home
Menu Sluit Zoeken MijnDomijn
  • MijnDomijn:
  • Tickets
  • Poppodium
  • Bibliotheek
  • Educatie
  • Amateurkunst
Winkelwagen Contact
Werk ohne Autor
sluiten
Werk ohne Autor

Werk ohne Autor

Florian Henckel von Donnersmarck

Tom Schilling, Sebastian Koch, Paula Beer

Drama
188 minuten
Drama

Twaalf jaar na Das Leben Der Anderen is Florian Henckel von Donnersmarck terug op Duitse grond. Een dikke drie uur trekt hij uit voor deze vertelling over de niet aflatende invloed van een oorlog op het leven van mensen. Episch en met Sebastian Koch in een glansrol.

Werk Ohne Autor leidt ons aan de hand van hoofdpersoon Kurt door drie decennia Duitse geschiedenis. Van Nazi-bezet Dresden in de jaren veertig, via het Oost-Berlijnse communisme van de jaren vijftig, naar het vrije Westen in het Düsseldorf van de jaren zestig.

Kurt (Tom Schilling) groeit op in Duitsland tijdens de Tweede Wereldoorlog. De verschrikkingen die plaatsvinden onder Hitlers regime, raken ook zijn persoonlijke leven. Kurts jonge tante die kampt met een psychische aandoening valt ten prooi aan de nazi’s. Al in zijn vroege jeugd wordt duidelijk dat Kurt een kunstzinnig talent heeft.

Hij belandt op een kunstacademie in Oost-Duitsland waar hij mee dient te gaan in de door de communistische overheid opgelegde kunstbeoefening, die de arbeider verheerlijkt en de individualiteit van de kunstenaar onderdrukt. Op de academie ontmoet hij Elisabeth (Paula Beer). De twee worden op slag verliefd. Elisabeths vader, Professor Seeband (Sebastian Koch) is niet onder de indruk van Kurt en is hem liever kwijt dan rijk. De twee mannen zijn verbonden door gebeurtenissen uit het verleden.

De dubieuze rol die Seeband tijdens de Tweede Wereld Oorlog speelde, achtervolgt hem als een schaduw. Als Kurt zichzelf en de ware kunst ontdekt, heeft dit ook implicaties voor Seeband.

Deutscher Monat
Deze maand ligt de filmfocus ietwat extra op Duitsland. Als een soort alternatief voor het grote feest bij ons voor de deur halverwege de maand. Een selectie van drie films en natuurlijk de filmcolleges van Jan Salden die ons meenemen op reis door de Duitse filmgeschiedenis. We vertonen deze maand ook nog Liebe in den Gängen en Der goldene Handschuh.

  • Goed uitgediepte personages en elegant script.
    NRC
  • Weet gitzwarte bladzijden uit zijn vaderlandse geschiedenis op meesterlijke wijze te combineren met een intiem drama.
    De Telegraaf
  • Een fascinerend en verscheurd tijdsbeeld dat de volle drie uur speelduur boeit.
    AD / Dagblad de Limburger
  • Episch drama, soepel en indringend verteld.
    VPRO Cinema
aan het zoeken...