Home
Menu Sluit Zoeken MijnDomijn
  • MijnDomijn:
  • Tickets
  • Poppodium
  • Bibliotheek
  • Educatie
  • Amateurkunst
Winkelwagen Contact
sluit menu
Un Amour Impossible | Laatste Kans Geweest
sluiten
Un Amour Impossible | Laatste Kans

Un Amour Impossible | Laatste Kans

Catherine Corsini

Virginie Efira, Niels Schneider, Jehnny Beth

Drama
Geweest

De datum voor deze voorstelling is verstreken. Bekijk het actuele aanbod in onze agenda.

135 minuten (zonder pauze)
Drama

In deze schitterende Franse boekverfilming wordt een aangrijpend psychologisch drama nauwkeurig uitgewerkt. Het is een semi-autobiografische roman van Christine Angoten. Een prachtig portret van twee sterke vrouwen en een man, door wie zij zich laten inpalmen.

LET OP!: Deze film is op zondag 31 maart om 16.00 uur te zien tijdens de Franse Filmmiddag. Op een mooie lentenamiddag in maart geniet je in een Franse ambiance van Franse hapjes, een wijntje en Franse chansons uit de speakers. Tickets hier.

Door: Heleen Heins

Regisseuse Catharine Corsini laat ons in het ongewisse welke onmogelijke liefde zij precies bedoelt. Deze man-vrouw relatie? Of is het belangrijk dat in voice-over de dochter het verhaal vertelt van haar moeder: een sterke vrouw als alleenstaande ouder en kostwinster. Behalve dan dat ene punt: dat zij blijft vechten voor erkenning van haar dochter door haar ongrijpbare minnaar. Hij ontkent niet de vader te zijn, houdt ook (on)regelmatig contact, maar erkent hun kind niet, waardoor ‘Vader Onbekend” bij de burgerlijke stand genoteerd staat. Wat eind jaren vijftig van de vorige eeuw een behoorlijk negatieve lading had. Het duurde nog tien jaren voordat Dolle Mina opkwam en de term Bewust Ongehuwde Moeder trots gedragen werd.

Het begon met een paradijslijke zomerromance op het platteland. Rachel werkend op een typekamer, viel op door haar pittigheid en levenslust. Toen kwam de knappe vreemdeling: Philippe uit Parijs die een aantal maanden als vertaler werkzaam in het stadje verbleef. Philippe is een goed minnaar, een aardige man, maar soms toch ook echt niet aardig. Hij corrigeerde haar taalgebruik waar anderen bij waren. Hij ondervroeg haar heel koeltjes over haar vaders financiën. Hij zei dat hij van haar hield, maar dat hun romance buiten de sociale orde viel.

Zeker hadden alarmbellen moeten gaan rinkelen toen Philippe, zonder enig berouw te tonen, opbiechtte dat hij een dodelijk ongeluk had veroorzaakt door te hard te rijden. Alleen de setting waarin dit werd verteld, was vlak na het vrijen, niet het moment om alert te zijn. Bovendien wordt het gebracht als samen iets exclusiefs hebben, een vleierij waar weinig mensen tegen bestand zijn.

In deze film is oplettendheid vereist, want deze zaken worden door Philippe zo vanzelfsprekend gebracht, dat alleen een gevoel dat er iets niet helemaal klopt, blijft knagen. Rachel verweert zich ook niet, alleen kijkt zij vaker als een konijn, gevangen in een sterke lichtbundel.

Dan wordt het van kwaad tot erger, als nu de dochter in het spel wordt betrokken.

Als uiteindelijk het noodzakelijke gesprek tussen moeder en dochter plaatsvindt, getuigt dit van de kracht van deze twee vrouwen.

Het is hartverscheurend van eerlijkheid. Gaat deze film zien!

  • Een overtuigend en aangrijpend liefdesverhaal.
    de Volkskrant
  • Een sterk vrouwendrama.
    AD / Dagblad de Limburger
  • Het spel is spannend en suggestief.
    NRC
  • Brilliantly dark and tender family drama.
    The Guardian
aan het zoeken...