Home
Menu Sluit Zoeken MijnDomijn
  • MijnDomijn:
  • Tickets
  • Poppodium
  • Bibliotheek
  • Educatie
  • Amateurkunst
Winkelwagen Contact
The Irishman
sluiten
The Irishman

The Irishman

Martin Scorsese

Robert De Niro, Al Pacino, Joe Pesci

Misdaad
208 minuten
Misdaad

Martin Scorsese regisseert Robert De Niro, Al Pacino, Joe Pesci en Harvey Keitel in een 3,5 uur durende epische vertelling die wel eens het magnus opus zou kunnen zijn van deze grootheden van de recente Amerikaanse cinema. Leuk op Netflix, imposant in de bioscoop.

VERTONING INCLUSIEF PAUZE

Dit passieproject van Scorsese herenigt Goodfellas– en Casino-acteurs Robert De Niro en Joe Pesci met Scorsese. En raar maar waar: dit is de eerste keer dat Al Pacino onder regie van Scorsese is te zien.

Robert De Niro speelt in dit waargebeurde verhaal Frank Sheeran die als oude man terugkijkt op de gebeurtenissen tijdens zijn carrière als huurmoordenaar, in het bijzonder de rol die hij speelde in de verdwijning van vakbondsleider Jimmy Hoffa (Pacino) en zijn betrokkenheid bij de misdaadfamilie van Russel Bufalino (Pesci). Scorsese maakt er een vloeiend verteld, rijk epos van over de verstrengeling tussen politiek en maffia, en neemt ons mee door pakweg veertig jaar Amerikaanse geschiedenis.

Het begint in de Tweede Wereldoorlog als de dan twintigjarige Sheeran (gespeeld door de vierenzeventigjarige De Niro) het vermogen aanleert om koelbloedig te moorden. Later zal hij zich ontpoppen als hoogst efficiënte moordenaar in dienst van Bufalino. Jimmy Hoffa’s corrupte praktijken als vakbondsleider maken hem ondertussen een ​​prooi voor zowel de autoriteiten als de criminele onderwereld.

Scorsese toont de vriendschap, loyaliteit en het verraad tussen deze mannen, met een mogelijkheid tot verlossing. Zoals je van een regisseur met zoveel liefde voor details mag verwachten, is The Irishman prachtig gemaakt. Elke locatie is perfect gekozen en het vakmanschap is onberispelijk. Scorsese verrijkt het misdaadgenre met zijn tragedie over de ultieme prijs die de mannen voor deze levensstijl moeten betalen en over de wreedheid van de ouderdom.

De film is bovendien deels een synoniem voor de carrières van Scorsese (77), De Niro (76) , Pesci (76) en Pacino (79) zelf. Zich bewust van hun sterfelijkheid (gemiddelde leeftijd 77) kijken ze terug op hun leven. Of zoals Scorsese het zelf verwoordt in de oktoberuitgave van het Britse filmmagazine Empire:

“We’ve done it ourselves, meaning in the world and in cinema. We were the wild ones, in a way. But now we’ve reached a point where we can look back. Not even look back, but look inside. Because we have no more time.” 

Meer achtergrond over de totstandkoming van The Irishman en de reden waarom we deze ‘Netflixfilm’ vertonen, lees je onder de trailer.

I heard you paint houses.
De film is gebaseerd op feiten beschreven in het boek I Heard You Paint Houses. Een boek van de Amerikaanse schrijver Charles Brandt, die de gesprekken die hij gedurende vijf jaar had met de echte Frank Sheeran optekende in dit boek. “Painting Houses” is gangsterslang voor het in opdracht ombrengen van mensen. Het waren een van eerste woorden die Jimmy Hoffa (in de film Al Pacino) ooit tegen Frank Sheeran (in de film Robert De Niro) zei. De ‘paint’ is een synoniem voor het bloed dat daarbij vloeit. “To go to Australia” is slang voor het laten verdwijnen (dus het lijk) van die persoon. Sheeran bekent in het boek dat hij meer dan vijfentwintig keer “een huis heeft geschilderd” en ervoor heeft gezorgd dat ze “naar Australië gingen”. Waaronder Hoffa. Ergens is er dus sprake van verraad (of noem het loyaliteit aan een andere partij óf eigenbelang), want Sheeran werkte ook in opdracht van Hoffa.

De-aging /Youthening
Scorsese kreeg het boek in 2006 onder ogen en werd meteen zo enthousiast dat hij ermee naar zijn goede vriend De Niro ging (dit is hun negende samenwerking na Mean Streets, Taxi Driver, New York-New York, Raging Bull, The King of Comedy (deels inspiratie voor Joker), Goodfellas, Cape Fear en Casino). De mannen zouden eigenlijk voor het eerst sinds Casino weer samenwerken voor The Winter of Frankie Machine, over een West-Coast huurmoordenaar (De Niro) die jaagt op zijn jagers. Die film stond op het punt om groen licht te krijgen van de grote studio Paramount, maar Scorsese en De Niro werden zo enthousiast van I Heard You Paint Houses dat Frankie Machine in de ijskast werd gezet. Scriptschijver Steven Zaillian (schrijver van o.a. Schindler’s List, Clear and Present Danger, Mission: Impossible, Gangs of New York en The Girl with the Dragon Tattoo) schreef meteen een eerste scenario.

Voor de verfilming van I Heard You Paint Houses liepen ze echter tegen een groot praktisch probleem aan. De Niro en Scorsese hadden bepaald dat niet verschillende acteurs de karakters van verschillende leeftijden zouden spelen, maar dat één acteur alle scènes en dus alle leeftijden van dat karakter zou spelen. Maar hoe speelt een ongeveer vijfenzestigjarige De Niro de vierentwintigjarige Frank Sheeran tijdens WOII?

De oplossing kwam van de digitale tovenaars van ILM, Industrial Light & Magic. Een groot bedrijf gespecialiseerd in digitale visuele effecten. Ooit opgericht door George Lucas om de visuele effecten van Star Wars te kunnen realiseren en anno nu verantwoordelijk voor vele visuele effecten in grote Hollywood films.

De gezichten van de acteurs moesten dus digitaal jonger én ouder gemaakt kunnen worden. Maar hoe test je het maximaal haalbare realisme met de huidige computertechnieken? De oplossing was even briljant als praktisch. In augustus 2015 werd onder regie van Scorsese in een studio ‘the pink cadillac‘ scène uit Goodfellas (1990) in bescheiden vorm nagespeeld door Robert De Niro. De scène die hij vijfentwintig jaar daarvoor speelde als mid-veertiger. De mensen van ILM, onder toeziend oog van Pablo Helman, konden nu de beelden uit 1990 en 2015 ‘gelijk trekken’.

Maanden later liet ILM het resultaat in de privébioscoop van Scorsese zien aan de regisseur, De Niro, Scorsese’s vaste editor Thelma Schoonmaker en twee producenten. Eerst keken ze het origineel uit 1990 en daarna de 2015 versie met het de-aging/youthening (anti-veroudering/verjonging) effect. Toen de lampen weer aan gingen in de bioscoop werd collectief besloten dat “this is going to work”.

Het duurde uiteindelijk nog even, maar in september 2017 begonnen de opnames voor The Irishman. Deels met hulp van de computertovenaars van ILM dus en deels met de hulp van een bewegingscoach. Die was nodig omdat een man van vierenzeventig (De Niro nu) anders beweegt (stijver) dan een man van vierentwintig (de echte Frank Sheeran destijds). En dus moesten De Niro, Pacino en Pesci weer leren bewegen als hun jongere ik. Ook iets om rekening mee te houden.

Het resultaat: Robert De Niro is weer op de toppen van zijn kunnen en ook het acteerwerk van Al Pacino is het beste dat we in jaren van hem hebben gezien. Joe Pesci is elektriserend, in zijn eerste rol sinds 2010.

Lees verder onder de filmclip

Netflix en bioscoop
Netflix kennen we als dé grote wereldwijde VOD-aanbieder (Video On Demand). Online kijken waar en wanneer het jou uitkomt. Waarom dan deze film in de bioscoop? Twee redenen (o.a.). Eén. Het was een vurig verlangen/eis van De Niro en Scorsese. De Niro bevestigde in januari van dit jaar al dat de film een bioscooprelease zou krijgen. Twee. Netflix wil Oscars winnen. En The Academy of Motion Picture Arts and Sciences (AMPAS), de club die jaarlijks de Oscars uitreikt, bepaalt dat je film in een Amerikaanse bioscoop gedraaid moet hebben, wil de film en haar makers kans maken op de prestigieuze (Amerikaanse) filmprijzen. Et voilà. The Irishman in de bioscoop. Want Scorsese en de mannen willen natuurlijk die prijzen. En vooral: Netflix wil die prijzen. Hoewel populair bij het publiek, vecht de VOD-gigant om het respect van de traditionele studio’s die de dienst uitmaken in Hollywood (dus ook in de Oscars-organisatie). Het geeft ze status en aanzien en ze willen serieus genomen worden als filmproducent.

En Netflix houdt hier niet op met bioscoopreleases voor dit jaar. Vanaf 28 november is Marriage Story met Adam Driver en Scarlett Johansson in de Nederlandse filmtheaters te zien en vanaf 12 december The Two Popes, met Anthony Hopkins en Jonathan Pryce. Beide films staan vrij snel daarna online. Maar ook hiervoor geldt: Netflix wil Oscars winnen en dus is er die bioscooprelease. En dat plan lijkt te lukken, want als we de berichten uit Amerika mogen geloven ligt de Oscar voor Scarlett Johansson al klaar voor haar rol in Marriage Story. En daarbij: het is Netflix al gelukt. Zie Roma. De prachtige film van Alfonso Cuarón was ook een ‘Netflix-film’ (alhoewel niet door hen gefinancierd, maar alleen uitgebracht) en werd ook in de bioscopen uitgebracht. Ook in Nederland. Ook bij ons. Wij vertoonden de film in januari en februari van dit jaar. De film won de Oscar voor Beste Camerawerk, Beste Regisseur en Beste Buitenlandse Film.

Waarom deze film in een filmtheater?
Bij onze keuzes voor de films nemen we veel redenen in overweging. Met als belangrijkste: inhoudelijk. Het moet een goede film zijn. Ongeacht waar die vandaan komt. Er wordt soms licht neus-ophalend gereageerd op Amerikaanse producties in een Filmhuis, maar het valt niet te ontkennen dat Amerika ondanks de vele inspiratieloze content die uit Hollywood komt, ook verantwoordelijk is voor vele cinematografische parels. Filmmaken kunnen ze.

In het geval van The Irishman zit die inhoudelijke reden om de film bij ons te vertonen al verpakt in de eerste zin van deze beschrijving “een 3,5 uur durende epische vertelling die wel eens het magnus opus zou kunnen zijn van deze grootheden van de recente Amerikaanse cinema”. Hoewel een echte Amerikaanse film valt de enorme staat van dienst van Martin Scorsese, Robert De Niro, Al Pacino, Joe Pesci en Harvey Keitel voor de internationale cinema niet te ontkennen. Ze zijn gezamenlijk en apart van elkaar verantwoordelijk voor films die algemeen beschouwd worden als de grootste in de geschiedenis van het medium.

Een andere reden die meespeelt bij de keuze om deze film te vertonen in ons Filmhuis, is dat de grote filmketens zich tegen de manier van release van deze film hebben uitgesproken. Ketens als VUE en Pathé zijn het niet eens met de korte tijd die zit tussen de bioscooprelease en de onlinerelease, in het geval van The Irishman dertien dagen. Ze zullen de film daarom niet vertonen. Ook onze collega’s van Foroxity hebben beslist de Netflixfilms niet te vertonen.

Eerlijk toegeven: dat geeft ons dus een kans om misschien een klein commercieel succesje te boeken, maar belangrijker nog: (en hier wordt het weer inhoudelijk) geeft het de inwoners van Sittard-Geleen de kans om deze “3,5 uur durende epische vertelling die wel eens het magnus opus zou kunnen zijn van deze grootheden van de recente Amerikaanse cinema” dichtbij huis in een bioscoop te beleven. Want niet iedereen heeft een Netflix-abonnement en nog belangrijker: voor goede films ga je naar de bioscoop. De magie van collectief een film beleven zal het wat ons betreft altijd winnen van de individuele onlineconsumptie.

Dus graag tot ziens!

 

 

  • De Niro, Al Pacino en Joe Pesci schitteren in Scorsese’s ode aan de gangsters uit Little Italy. Martin Scorsese zwaait zijn geliefde gangsterpersonage uit.
    de Volkskrant
  • Een monumentale grafzerk voor een criminele levensstijl waar elke glamour welbewust is uitgebleekt. Mocht dit Scoreses laatste zijn – op zijn leeftijd weet je het nooit – dan is zijn oeuvre helemaal af.
    NRC
  • Wat. Een. Film.
    De Morgen
  • Martin Scorsese\'s finest film for 30 years.
    The Guardian
  • An engrossing and, yes, haunting epic.
    Total FIlm
  • A stunning, gangster flick but The Irishman is so much more.
    Empire Magazine
  • Meeslepend, melancholiek misdaadepos van grootmeester Scorsese.
    VPRO Cinema
  • De acteerduels tussen De Niro en Pacino zijn onvergetelijk.
    De Limburger
  • The Irishman is on many levels a beautifully crafted piece of deluxe cinema.
    The Hollywood Reporter
  • The Irishman is a knockout. A majestic mob epic.
    Variety
  • Scorsese\'s ambitious epic is a pure, unbridled illustration of what has made his filmmaking voice so distinctive for nearly 50 years.
    IndieWire
  • The Irishman isn’t just a technical marvel, it’s one of Martin Scorsese’s greatest achievements.
    Little White Lies
  • De Niro, Pacino and Pesci hit career peaks.
    Rolling Stone Magazine
  • Een magistraal meesterwerk, uniek in zijn jeugdige melancholie.
    Filmmagie
  • Martin Scorsese zet een voorlopige kroon op zijn imposante carrière.
    De Filmkrant
aan het zoeken...