Home
Menu Sluit Zoeken MijnDomijn
  • MijnDomijn:
  • Tickets
  • Poppodium
  • Bibliotheek
  • Educatie
  • Amateurkunst
Winkelwagen Contact
Quo Vadis Aida? + voorfilm Children of the Labyrinth Geweest
sluiten

Quo Vadis Aida? + voorfilm Children of the Labyrinth

Jasmila Žbani

Joes Brauers, Raymond Thiry, Jasna Đuričić

Drama
Geweest

De datum voor deze voorstelling is verstreken. Bekijk het actuele aanbod in onze agenda.

102 minuten (zonder pauze)
Drama

Een fictieve weergave van de genocide in Srebrenica

Quo Vadis, Aida? is een Bosnische speelfilm van Jasmila Žbanić (Grbavica, winnaar Gouden Beer) die een fictieve weergave geeft van de genocide in Srebrenica. Met onder anderen Raymond Thiry (Penoza) en Johan Heldenbergh (The Broken Circle Breakdown) als Dutchbatters.

 

Musica Sacra is voor het 2e jaar in Sittard! Als Filmhuis hebben we een gezamenlijke programmering opgemaakt met Lumière Cinema Maastricht. In de foyer vind je de foto-expositie Children of the Labyrinth van Marieke van der Velden en Philip Brink, waarin gevluchte ouders brieven aan hun kinderen hebben geschreven.

Kijk voor het volledige programma van Musca Sacra op: https://www.musicasacramaastricht.nl/

 

Aida (Jasna Đurii) werkt in Srebrenica op de Nederlandse VN-basis als tolk in dienst van de Verenigde Naties. Samen met haar gezin en 20.000 andere Bosnische moslims zoekt zij een veilig onderkomen vanwege het oprukkende Bosnisch-Servische leger. De film toont de uren voorafgaand aan de dramatische evacuatie van de vluchtelingen. Tot dan is Aida er zeker van dat de VN ze zou beschermen, maar als de chaos steeds groter wordt, probeert ze uit alle macht zelf haar man en zonen te redden. Meer dan 8.000 Bosnische vluchtelingen worden omgebracht. Quo Vadis, Aida? werd genomineerd voor een Oscar in de categorie Beste Buitenlandse film en geselecteerd voor de Officiële Competitie van het filmfestival van Venetië en Toronto. De film won meerdere prestigieuze prijzen waaronder de Publieksprijs op het International Film Festival Rotterdam (IFFR) en de Grand Jury Award op Movies that Matter.

Gesproken talen: Servo-Kroatisch, Bosnisch, Nederlands

Referentie naar Exodus:
De vluchtelingen waren op zoek naar een veilig heenkomen en dachten bij de VN Dutchbat ook die veilige haven te hebben gevonden. Een vlucht die helaas niet leidde tot een hoopvol perspectief, maar juist het tegenovergestelde.

 

Children of the Labyrinth:

In de korte film ‘Children of the Labyrinth’ schrijven ouders op de vlucht, brieven aan hun kinderen. Ze vertellen verhalen over het leven in hun thuisland en de reden(en) voor hun vlucht. De moeilijke reis naar Europa, het leven in een kamp, over de liefde voor hun kind en dromen.

Het levert portretten op die inzicht geven in de menselijke tragedies die ertoe leiden dat mensen vluchtelingen worden. Ze tonen de onvoorwaardelijke universele liefde die ouders voor hun kinderen voelen. Dat raakt en imponeert. Net als in het eerdere werk van Marieke van der Velden en Philip Brink; o.a. The Island of all together.

Tijdens Musica Sacra is er dagelijks ook een expositie te zien met 3 foto- en 3 video-portretten.

 

  • Quo vadis, Aida? heeft geen kunstgrepen nodig om de kijker bij de keel te grijpen
    Volkskrant

In ‘Children of the Labyrinth’ schrijven ouders op de vlucht, brieven aan hun kinderen. Ze vertellen verhalen over het leven in hun thuisland en de reden(en) voor hun vlucht. Over hun moeilijke reis naar Europa, het leven in een kamp, over de liefde voor hun kind en de dromen voor zijn/haar toekomst. 

aan het zoeken...