Home
Menu Sluit Zoeken MijnDomijn
  • MijnDomijn:
  • Tickets
  • Poppodium
  • Bibliotheek
  • Educatie
  • Amateurkunst
Winkelwagen Contact
sluit menu
Gräns
sluiten
Gräns

Gräns

Ali Abbasi

Eva Melander, Eero Milonoff

Drama Film
108 minuten (zonder pauze)
Drama

Het in Cannes met de Prix Un Certain Regard bekroonde Gräns gaat uit van een Zweedse mythe, waarin onmenselijke wezens onder ons leven! Regisseur Ali Abbassi toont zich een evenwichtskunstenaar met deze filmische genremix, steeds zoekende in het mythisch verhaal met de vraag: hoe zou dit er in de realiteit uitzien?

Door: Leo Hendrikx

Hij schotelt ons een gedurfd sprookje voor over een eigenaardig ogende Zweedse douanier (prachtrol van Eva Melander). Zij beschikt over een bijzondere gave: met haar reukvermogen herkent zij zaken als woede, schuld, schaamte e.d. Op de luchthaven haalt zij op deze wijze dranksmokkelaars, maar ook mensen met pornozaken uit de passanten.

Dan houdt zij een man aan met de uiterlijke kenmerken van haarzelf. Niet in staat te ontdekken wat hij verbergt, raakt Tina gebiologeerd door deze Vore en zijn mysterieuze aura. Ze voelt met hem een verwantschap die ze met anderen niet kent. Haar onderzoek naar hem onthult veel meer dan ze kon verwachten; haar hele bestaan is op leugens gebaseerd.

Gräns is gebaseerd op een verhaal van John Lindqvist, bekend van de verfilming van Let the Right One In.

Regisseur Abbassi over Gräns: ‘Ik wilde respectvol naar het verhaal zijn, maar van te veel respect voor John, de auteur, wordt de film niet beter. Heeft Tina in het verhaal een zesde zintuig, in de film is dat het versterkt reukvermogen, dat herkennen wij beter. Steeds denken hoe zou dat er in de realiteit kunnen uitzien? Welke voorbeelden kennen wij in de bestaande natuur?’

  • Een van de meest originele en gedurfde films van het jaar.
    NRC
  • Dit uitmuntend opgebouwde portret balanceert kundig tussen liefdesdrama en detective.
    de Volkskrant
  • Fascineert door de beide voortreffelijke hoofdvertolkers.
    AD / Dagblad de Limburger
  • Een fantastisch juweeltje, dat dit jaar in Cannes zeer terecht werd gelauwerd.
    De Telegraaf
  • Fascinerend hoe Abbasi horror met drama laat versmelten.
    Trouw
  • Juist door een stapje afstand van de realiteit te nemen is het een veelzeggend werk over onze hedendaagse wereld.
    Het Parool
aan het zoeken...