Home
Menu Sluit Zoeken MijnDomijn
  • MijnDomijn:
  • Tickets
  • Poppodium
  • Bibliotheek
  • Educatie
  • Amateurkunst
Winkelwagen Contact
Filmcollege • Oh là là: Le Cinéma Français • De Franse film anno nu?
sluiten

Filmcollege • Oh là là: Le Cinéma Français • De Franse film anno nu?

Jan Salden

Filmcollege
€ 12,50
€ 8,50
€ 10,50
Filmhuis de Domijnen - Grote zaal
120 minuten (zonder pauze)
Filmcollege

Een sprong in de cinema van Frankrijk

Frankrijk kent een bloeiende en boeiende filmgeschiedenis die wel eens nader tegen het licht gehouden mag worden en precies dat gaat gebeuren in de zesdelige cursus die Filmhuis De Domijnen voor het komende najaar aanbiedt.

Jan Salden neemt je, vanaf 12 okt, in zes filmcolleges mee naar de cinema uit Frankrijk. Vive le Cinéma! 

 

Op 30 nov is er een film uit het Filmcollege te zien!

 

TIP:

Voor korting op alle zes de colleges samen selecteer je eerst ieder filmcollege apart. Als ze alle zes in de kassa staan, wordt de korting automatisch verrekend:

 

Regulier

€12,50 per los college

€65,00 • alle 6 filmcolleges samen

 

Vrienden van het Filmhuis

€10,50 per college

 

Studenten

€8,50 per college

 

Frankrijk, voor Nederlanders nog steeds het vakantieland no. 1. En ja, waarom ook niet? Lekkere wijnen, fraaie kastelen, een fameuze keuken, bijzondere kazen, een roemruchte geschiedenis en veel, heel veel cultuur. En dat laatste valt ook te zien in de film. Frankrijk is een belangrijk filmproducerend land en kent een uitgebreid netwerk van bioscopen en filmhuizen. Er is geen land in Europa waar zoveel gepraat wordt over film en waar dit praten over film omhoog gestuwd kan worden tot een nieuw soort intellectualisme. Een van die uitingsvormen, het tijdschrift Cahiers du Cinéma, is daar een voorbeeld van.

 

Frankrijk kent dan ook een bloeiende en boeiende filmgeschiedenis die wel eens nader tegen het licht gehouden mag worden en precies dat gaat gebeuren in de zesdelige cursus die filmhuis De Domijnen voor het komende najaar aanbiedt. Een cursus waar grote namen zoals Brigitte Bardot, François Truffaut, Jean Gabin, Alain Delon, Romy Schneider en Jean-Luc Godard de revue zullen passeren en waar films zoals AMOUR, JULES ET JIM,LE FABULEUX DESTIN D’AMÉLIE POULAIN maar ook de hijgerige ANGÉLIQUE-reeks en de komedie LES AVONTURES DE RABBI JACOB met Louis de Funès voor het voetlicht zullen komen.

 

Na zes bijeenkomsten zal de conclusie zijn dat de Franse film niet voor één gat te vangen is. Soms intellectueel, soms ontroerend, maar soms ook kluchtig en boertig. Kunstzinnigheid kan afgewisseld worden met een ongegeneerde hang om te behagen, pikanterie kan net zo gemakkelijk komen te staan tegenover emancipatie. Maar misschien de belangrijkste conclusie is dat de Franse film niet verveelt. Allesbehalve…

De colleges:

23 november: De Franse film anno nu?

In deze laatste bijeenkomst bekijken we de Franse film vanaf 2000. Welke films springen hieruit. Welke regisseurs zetten de toon? Welke films waren de grote successen of riepen de meeste verontwaardiging op? Mensen als Gaspar Noé, François Ozon en Michael Haneke komen in deze bijeenkomst ter sprake.

 

Tip! – op 30 nov is er een film, uit het Filmcollege geselecteerd, te zien!

Voorgaande colleges:

12 oktober: Het begin

In deze bijeenkomst wordt gekeken naar de vroege periode van de Franse film. Daarbij valt zeker ten tijde van de zwijgende cinema een hoge mate van experimenteerlust te ontdekken. Luis Buñuel was bijvoorbeeld een Spanjaard maar de films UN CHIEN ANDALOU en L’ÂGE D’OR die als de basis voor de filmstroming het Surrealisme golden, werden wel in Frankrijk gedraaid. Ook Abel Gance’s meesterwerk NAPOLÉON was een voorbeeld waar een regisseur de grenzen aan het oprekken was. En regisseurs zoals René Clair, Jean Renoir en Marcel Carné zouden ook hun stempel zetten op deze periode.

 

19 oktober: Nouvelle Vague

Misschien wel de belangrijkste filmstroming in Frankrijk ontstond aan het eind van de jaren vijftig, begin jaren zestig. Een aantal filmcritici was ontevreden over de films die Frankrijk produceerde en besloot de handschoen op te nemen en een eigen variant te presenteren. Het resultaat was de stroming Nouvelle Vague, waar de makers er vanuit gingen dat film niet in de eerste plaats een verhaal was maar vooral kunst. Daarom mocht de vorm op momenten de narrativiteit domineren. Regisseurs als François Truffaut, Agnès Varda en Jean-Luc Godard waren de belangrijke voortrekkers van deze stroming.

2 november: Humor

Niet alleen de ernst maar ook de humor vond een plek binnen de Franse film. De Franse film heeft een groot aantal komieken gekend die het publiek voor zich in wisten te nemen, denk maar eens aan Fernandel, Bourvil en de driftige Louis de Funès. Een van de grootste commerciële successen uit de Franse film was de komedie BIENVENUE CHEZ LES CH’TIS van Dany Boon. Natuurlijk kan Jacques Tati met films zoals JOUR DE FÊTE en PLAYTIME in deze lezing niet ontbreken.

9 november: Crime

De Franse film zou het genre van de Crime film verrijken met het subgenre van de Policier. Eenzame politiemannen, vaak gehuld in een regenjas en soms met een pijp, die trachten de misdaad te bestrijden. Maar ook gangsters die net zo’n treurig en eenzaam leven leidden. Films waarin acteurs als Jean Gabin, Alain Delon en Lino Ventura zich als een vis in het water voelden. Films waarin commissaris Maigret een belangrijke rol speelt komen te staan tegenover films zoals LE SAMURAÏ (Jean-Pierre Melville) en LE CLAN DES SICILIENS (Henri Verneuil).

 

16 november: Vrouwen

Vrouwen hebben binnen de Franse film altijd een belangrijke rol gespeeld. Niet voor niets dat zoveel actrices zoals Jeanne Moreau, Brigitte Bardot, Michelle Mercier, Isabelle Adjani, Isabelle Huppert en Juliette Binoche wereldfaam wisten te verwerven, maar laten we vrouwelijke regisseurs zoals Agnès Varda, Claire Denis en Catherine Breillart niet vergeten.

 

aan het zoeken...