Home
Menu Sluit Zoeken MijnDomijn
  • MijnDomijn:
  • Tickets
  • Poppodium
  • Bibliotheek
  • Educatie
  • Amateurkunst
Winkelwagen Contact
sluit menu
Dogman | Laatste Kans Geweest
sluiten
Dogman | Laatste Kans

Dogman | Laatste Kans

Matteo Garrone

Marcello Fonte, Alida Baldari Calabria

Drama Film
Geweest

De datum voor deze voorstelling is verstreken. Bekijk het actuele aanbod in onze agenda.

102 minuten (zonder pauze)
Drama

Na Gomorra slaagt regisseur Matteo Garrone er in deze film opnieuw in om een prachtig en vooral treffend sfeerbeeld te creëren voor het treurige verhaal van Marcello en zijn hondentrimsalon. De sombere, grijzige beelden van het troosteloze, verstilde plein waaraan de trimsalon van Marcello ligt, zijn veelzeggend. Datzelfde geldt voor de personages van zowel Marcello als Simone.

Door: John Bouten

De zachtaardige goedzak Marcello, uitgebeeld als een tenger, ietwat kromgebogen verlegen mannetje, tegenover de niets ontziende bullebak Simone (een man dus) die alleen al door zijn imposante fysieke verschijning iedereen de stuipen op het lijf jaagt. Garrone neemt ruim de tijd om op fraaie wijze het eenvoudige leventje van Marcello in beeld te brengen.

De gescheiden hondenkapper Marcello is door zijn eenvoud en vriendelijkheid geliefd bij vrijwel iedereen. Een man van weinig woorden, die in de marge wat handelt in coke als bijverdienste. Hij is dol op zijn dochtertje en goed voor ‘zijn’ honden. Als Simone op een dag in zijn trimsalon opduikt probeert Marcello ook hem als gewezen vriend te helpen door hem van de gewenste cocaïne te voorzien. De twee lijken elkaar nodig te hebben, ook al blijft het raden naar het waarom. Maar Simone wordt steeds veeleisender en gewelddadiger en Marcello voelt zich meer en meer onder druk gezet. Totdat de spreekwoordelijke emmer overloopt en Marcello na lang aarzelen besluit dat er aan het getreiter van Simone een eind moet komen.

Er moet per slot van rekening toch wel wát levensvreugde behouden blijven in dat doorgaans toch al uitzichtloze bestaan van Marcello en de zijnen. Juist dat thema brengt Garrone op bijzonder subtiele wijze in beeld.

  • Fascinerend [...] een schilderachtig troosteloos decor [...] even vertederend als komisch.
    de Volkskrant
  • Een geweldige rol van Marcello Fonte [...] grandioze slotscène.
    NRC
  • Matteo Garrone toont in DOGMAN het theatrale in het alledaagse en de machteloosheid van eenvoudige mensen.
    Trouw
  • Boeiende, sfeervolle en vooral menselijke misdaadvertelling.
    De Telegraaf
  • Verpletterend drama [...] keihard en confronterend, betoverend en hilarisch.
    VPRO Cinema
  • Intens, tragisch en bruut tegelijk.
    Filmtotaal.nl
  • De zinderende tragikomische thriller [...] Garrone grijpt als een pitbull de kijker bij de keel.
    De Filmkrant
aan het zoeken...