Filmcursus Jan Salden

IT’S GONNA BE A BUMPY RIDE: De regisseur is een vrouw!
Vanaf 2 november geeft Jan Salden 6 weken lang een college op de dinsdagavond. Hij gaat hierbij in op hoe noodzakelijk het is dat vrouwen films maken, dat er een eigen stemgeluid is dat gehoord en gezien dient te worden.

Filmcollege 1: De pioniers - 2 november

Ze waren er altijd al, vrouwen als regisseur. Zelfs al aan het begin van de film. Een naam als Leni Riefenstahl zal zeker nog wel een belletje doen rinkelen, maar mensen zoals Lotte Reiniger, Alice Guy, Dorothy Arzner en Ida Lupino zijn vandaag de dag nagenoeg vergeten. En dat is onterecht want op velerlei gebied - zowel qua thema’s maar ook in de filmvormen zoals bijvoorbeeld de animatiefilm - hebben deze vrouwen een belangrijke stempel op het medium gedrukt.

Lees meer

Filmcollege 2: De feministes - 9 november

Vanaf de jaren 60 van de vorige eeuw kwam het feminisme steeds sterker op. Streven naar gelijkberechtiging van de vrouw liet ook zijn sporen na in de filmindustrie. Vanuit die gedrevenheid kwamen een aantal regisseurs zeer nadrukkelijk op de voorgrond die de filmwereld behoorlijk zouden bepalen voor de komende decennia, zoals Agnes Varda, Doris Dorrie, Margaretha von Trotta, Helma Sanders(-Brahms), Agnieska Holland, Sally Potter of Jane Campion. Het zou films opleveren zoals THE PIANO, DIE BLEIERNE ZEIT en SANS TOIT NI LOI.

Lees meer

Filmcollege 3: De nieuwe lichting - 16 november

De nieuwe lichting vrouwelijke regisseurs laat zich door niets en niemand wegdrukken. Sterker nog, ze eisen het platform wel degelijk voor zich op. En met succes. NOMADLAND van regisseur Chloe Zhao won de Oscar voor beste film maar ook Greta Gerwig oogstte lof met haar versie van LITTLE WOMAN. Cate Shortland verraste met LORE en nog steeds is Sophie’s Coppola’s THE VIRGIAN SUICIDES van een magistrale melancholische schoonheid. Maar er is zoveel meer als je denkt aan films zoals TONI ERDMANN en THE SELFISH GIANT.

Lees meer

Filmcollege 4: Vrouwelijke regisseurs in ‘mannengenres’ - 23 november

Vrouwelijke regisseurs laten zich ook niet meer beperken tot kleine, persoonlijke films. Ze eisen ook hun plek op in blockbusters en de hardere genres. Zo was er de verontrustende thriller AMERICAN PSYCHO van de hand van Mary Harron, liet regisseur Mimi Leder de wereld vergaan in DEEP IMPACT, schotelde Kathryn Bigelow ons het wel en wee voor van een man die bommen moest ontmantelen en zijn het vrouwelijke regisseurs die zich nu bemoeien met de superheldenfilms zoals WONDER WOMAN en BIRDS OF A PREY.

Lees meer

Fillmcollege 5: Vrouwelijke regisseurs in Nederland - 30 november

Nederland heeft altijd wel een sterke lichting vrouwelijke regisseurs gehad. Marleen Gorris kreeg zelfs iets klaar dat Paul Verhoeven nog niet gelukt is, namelijk een Oscar winnen voor ANTONIA. Maar er zijn ook nog Nouchka van Brakel, Nanouk Leopold, Paula van Oest en Maria Peters (om er maar eens een paar te noemen). Het aanbod van hen is uitermate gevarieerd, van kinderfilms zoals DE TASJESDIEF tot de verbluffende NOTHING PERSONAL.

Lees meer

Filmcollege 6: De noodzaak van de female gaze - 7 december

Omdat de filmwereld vooral door mannen bepaald werd, was ook het beeld van de wereld, de mensheid maar zeer zeker ook dat van de vrouw vooral een dat door een mannenbril werd gezien, ook wel the male gaze genoemd. Het was de theoretica Laura Mulvey die dit bestempelde en er op aandrong dat daar tegenover een tegenpool gesteld moest worden, namelijk the female gaze. Wat dat is en waarom dat zo belangrijk is wordt in deze laatste lezing behandeld.

Lees meer

aan het zoeken...