Speurtocht naar jezelf!

Korte omschrijving:
Zelfvertrouwen vergroten van de leerlingen door middel van Kunstlessen, en inzicht geven aan het team hoe zelfvertrouwen werkt en wat Kunst daarin kan betekenen.
Als lesvoorbereiding zijn we gestart met een speurtocht naar jezelf met het team van leerkrachten. Het team heeft museums van zichzelf gemaakt en hebben elkaars museums bekeken. Het doel van deze warming-up voor het team is om te ervaren dat zelfvertrouwen geen basiseigenschap is, maar dat je op verschillende gebieden je wel of niet op jezelf vertrouwd of je iets kunt. Er volgde een theoretische onderbouwing welke betekenis je als leerkracht hebt in het zelfvertrouwen van je leerlingen.
In de klas werd een filmpje getoond van de Snelbinders over een speurtocht, gemaakt door alle betrokken kunstenaars. Doel was om de leerlingen bekend te maken wat een speurtocht is met kernwoorden. Daarnaast stelden de kunstenaars zich voor. En de leerlingen ontvingen hun eerste doe opdracht: een speurtocht door de school ontworpen door het team zelf.
Dit project bestaat uit 3 lessen van 40 min. geschikt voor de middenbouw. Deze lessen zijn onderdeel van een groter project waar bij de onderbouw ingezet werd op “mime”, bij de middenbouw op theater en bij de bovenbouw op muziek.
Deze lesbrieven bevatten dus het gedeelte theater/drama.
Vanwege het succes is er een tweede lessencyclus van 3 lessen gemaakt, wederom voor de middenbouw. In deze lessen wordt veel geïmproviseerd waarbij de leerlingen absoluut in de actiemodus staan.
Bij de lesbrieven wordt gebruik gemaakt van het filmpje: “Het Wilde Woud”
Voor een uitgebreide beschrijving klik op de buttons “Lesbrief” hiernaast.
Doelstelling van de activiteit:
Drama lessen waarin de kinderen veel fysiek samenwerken om hun zelfvertrouwen te vergroten.