Kun je Herfst horen?

Tijdens de introductie wordt aan de kinderen gevraagd of je de herfst kunt horen? Hoe klinkt dat? Wat zie je, wat ruik je, wat voel je, en wat hoor je?
Vervolgens wordt er een herfstlied gezongen waarop de kinderen lekker mee kunnen “huppelen”.
Er worden plaatjes van de herfst getoond en de leerlingen worden uitgedaagd die te ‘verklanken’. Hoe kunnen ze hun eigen lichaam daarbij gebruiken?
Ook komt “De herfst” van Vivaldi’s vier jaargetijden onder de aandacht.
In een tweede les wordt vervolg gegeven aan de eerste les. Kinderen mogen experimenteren met diverse muziekinstrumenten. Het klankverhaal van de vorige les wordt nu met muziekinstrumenten uitgevoerd.
Kinderen bewust laten worden van geluiden die kenmerkend zijn voor de herfst.
De kinderen gaan op zoek naar mogelijkheden om ervaringen te verklanken en proberen dit (beknopt) in woorden
te beschrijven. De kinderen ordenen de bedachte klanken bij de genoemde herfstervaringen en voeren dit gezamenlijk
uit in een klankverhaal afgewisseld met een lied.
In de tweede les gaan kinderen experimenteren met muziekinstrumenten. Instrumenten en klankkleuren herkennen en beschrijven.