Home
sluit menu
sluiten

Eigenwijs de school uit! Erfgoed

Doelgroep: groep 6, 7 ,8
Tijdsinvestering:
– op School: minimaal 1,5 uur
– erfgoedcentrum: 2,5 uur
Locatie: school/erfgoedcentrum/Sittardse binnenstad
Beschikbaarheid: periode in overleg
Uitvoerder: leerkracht, museumdocent, medewerker archief

Doel:
Het inzetten van het erfgoed van de eigen omgeving voor een leerstofvervangende activiteit waardoor de geschiedenis een plek krijgt in de belevingswereld van het kind.
Dit project sluit aan op bij de periode ‘Tijd van Steden en staten (de Middeleeuwen) uit de leerlijn Oriëntatie op jezelf en de wereld.
Aan de hand van een spannend historisch verhaal, collectiestukken uit het Erfgoedcentrum (museum en het stadsarchief), een tocht door de historische Sittardse binnenstad en een toepasselijke creatief/ambachtelijke activiteit komt de lesstof over de Middeleeuwse Stad dichtbij het kind.
Met dit project wordt gewerkt aan de drie culturele competenties van het kind:
– onderzoekend vermogen
– creërend vermogen
– reflecterend vermogen

Ook komen er verschillende 21e eeuwse vaardigheden aan bod:
– samenwerken
– kritisch denken
– creatief denken
– probleem oplossen
– informatie vaardigheden
– communiceren

Waar vinden de activiteiten plaats:
In de klas:
1) De introductiefilm ‘Het Sittard Mysterie’: Het bekijken van een film waarin het spannende verhaal over Walram de Goede en Jutta van Ravensberg, die een belangrijke rol speelden in de middeleeuwse geschiedenis van Sittard, wordt verteld vanuit het perspectief van kinderen. De film bevat verwijzingen naar de stadswandeling en het museumbezoek dat later zal plaatsvinden.
2) Een les over een raadselachtige archeologische vondst: het kandelaartje van Haagsittard
3) Optioneel: eigen onderzoek door groepjes kinderen naar verschillende aspecten van de middeleeuwen dat ze vervolgens aan elkaar presenteren.

Erfgoedcentrum/de binnenstad van Sittard:
1) Een rondleiding door het middeleeuwse gedeelte van het Erfgoedcentrum waar het op school besproken kandelaartje in het echt kan worden bewonderd en de kinderen hun eigen onderzoek toetsen aan wat er in het museum te zien is.
2) Een bezoek aan het stadsarchief waar de kwetsbare eeuwenoude oorkonde uit het verhaal van de film in het echt aan de kinderen getoond wordt.
3) Een bezoek aan het museumatelier waar de kinderen een middeleeuwse boekverluchting maken, een tekst schrijven in schoonschrift met een kroontjespen en de resultaten zelf binden tot een ‘middeleeuws’ boek dat mee naar school gaat.
4) Een interactieve wandeling door het middeleeuwse centrum van Sittard waarbij de kinderen ontdekken dat allerlei elementen die een rol spelen in het oude verhaal over Walram en Jutta nog steeds terug te vinden zijn in de stad.

Reserveren:
Dit product is gratis voor scholen die deelnemen aan CmK.
Voor scholen die niet deelnemen aan CmK zijn kosten verbonden.
Voor meer informatie of het plaatsen van een reservering, mail naar:
educatie@dedomijnen.nl
(Vermeld hierbij de naam van de leerkracht, de groep, het aantal kinderen, en welk product je wilt reserveren)

Bekijk alle activiteiten

Basisinformatie

stap 1 van 4

* verplicht invullen

terug

Activiteit informatie

stap 2 van 4

* verplicht invullen

terug

Selecteer kenmerken

stap 3 van 4

Onderwijsgebieden

Disciplines

21e-eeuwse skills

Doelgroep *

* verplicht invullen

terug

Activiteit informatie

stap 4 van 4
Dit bestand is niet geschikt
Dit bestand is niet geschikt
Dit bestand is niet geschikt

dit is geen verplichte stap

terug

Je activiteit is aangemeld

Je ontvangt zo snel mogelijk bericht op
voorbeeld
zodra de activiteit is geplaatst op de site.

Helaas, er ging iets mis!

Controleer het formulier op fouten.
Mocht dit probleem zich blijven voordoen, neem dan contact op met educatie@dedomijnen.nl

sluit dit venster