Home
sluiten

Zelf een activiteit aanmelden

Activiteit aanmelden

Werken met klei

Kennismaken en experimenteren met het materiaal klei. Leerlingen krijgen vele tips in het werken met klei. Wanneer droogt het uit en gaat het barsten? Klei kan verschillende kleuren hebben, en ziet er anders uit nadat het gebakken is. Ze leren verschillende technieken zoals vormen, rollen, kneden, en glad maken. Ook wordt er andere materiaalkennis opgedaan waarmee je klei kunt bewerken.

Boomwhackers (groep 5 t/m 8)

Het doel van deze lessen is om de groepsleerkrachten te inspireren om aan de slag te gaan met de aangeschafte schoolinstrumenten. Op veel scholen zijn er boomwhackers en andere instrumenten aanwezig. Echter niet alle leerkrachten weten wat er allemaal mogelijk is met die instrumenten. Deze lessen zijn speciaal bedoeld voor de leerkrachten. Dan kunnen ze lekker zelf aan de slag met hun eigen klas.

Boomwhackers (groep 1 t/m 4)

Het doel van deze lessen is om de groepsleerkrachten te inspireren om aan de slag te gaan met de aangeschafte schoolinstrumenten. Op veel scholen zijn er boomwhackers en andere instrumenten aanwezig. Echter niet alle leerkrachten weten wat er allemaal mogelijk is met die instrumenten. Deze lessen zijn speciaal bedoeld voor de leerkrachten. Dan kunnen ze lekker zelf aan de slag met hun eigen klas.

Ontdekken door te dansen

Het overkoepelende doel van deze lessen is om middels dans en beweging ontdekkend te leren. Daarbij komen heel veel aspecten aan bod.  De kleuters leren zich te verplaatsen in de beschikbare ruimte, en ervaren het verschil in 'kleine en grote passen'. Ze worden zich bewust van de verschillende vormen en de namen die daarbij horen. Middels dans leren ze ook de muzikale frasering in liedjes herkennen en van laag naar hoog en andersom. . Er worden lichaamsdelen benoemd en herkend. Ook speelt samenwerken en rekening houden met de ander een grote rol.  Ze leren zichzelf te presenteren voor een groep en op je buurt te wachten.

Wonen

Via het thema bouwen worden er verschillende huizen en woningen behandeld en ook wordt er gekeken waar de huizen staan. Tijdens de eerste les worden er foto's getoond aan de kinderen van verschillende soorten woningen. Daarbij kun je denken aan: huizen, flats, hutjes, muizenholletjes, vogelnesten, mensen zonder woning enz. Er komt een gesprek op gang met de leerlingen.

Bouwen met bamboe

Leerlingen leren basisvaardigheden van het bouwen. Dit aan de hand van de geschiedenis van hoe mensen door de eeuwen heen bouwden, maar ook door eigen ervaring. Aangezien de leerlingen in groepjes gaan bouwen, is samenwerking een belangrijke factor.

Bouwen aan relaties

Middels de werkvorm drama wordt er met de kinderen in de groep gewerkt aan het zelfvertrouwen en aan goede onderlinge relaties. Hierbij kun je denken aan: openheid, gelijkheid, omgaan met conflicten, inzicht in eigen gedrag en invloed hiervan op de ander.

Dansstijlen!

Leerlingen komen in aanraking met diverse dansstijlen en leren begrippen en thema’s op een andere manier dan normaal, namelijk door beweging en dans.

Dansen op de Noordpool

De kinderen leren begrippen en thema’s op een andere manier dan normaal, namelijk door beweging en dans. De leerkrachten leren opbouwend in 3 lessen hoe zij zelf dans en beweging in kunnen zetten tijdens de lessen

Cyanotype – fotografie

De bovenbouw leert de techniek waarmee in de 19e eeuw de allereerste foto's werden gemaakt.

De Krant!

Dit betreft een dramales met als thema "de Krant". Leerkrachten worden geprikkeld om meer mogelijkheden te zien met simpele materialen. Leerlingen werken met Illusie en het samenwerken speelt een grote rol!

Koffer activiteit, weer naar school!

Het Snelbinders duo speelt een verhaal dat de rituelen van het naar school gaan weergeeft. (Het opstaan, aankleden, ontbijten, rugzak inpakken e.d.) Leerlingen kunnen dingen verwoorden, komen zelf met ideeën, vertellen hun eigen verhaal.

Krantenkunst

Dit zijn wij!

De leerlingen van groep 7 en 8 maken per groep één gezamenlijk lied. Ze maken muziek, tekst en videoclip zelf. Het gaat hierbij om samenwerken en het vergroten van het zelfvertrouwen.

Rupsje Nooitgenoeg uitgebeeld!

Leerlingen leren samen te spelen, te overleggen en samen te werken in situaties die hun fantasie en verbeelding prikkelt.

Boomwhacker Fun

Kennismaken met de speeltechnieken en klankmogelijkheden van Boomwhackers.

Componeren met Kids

Het creatief compositorisch vermogen van leerlingen aanboren en ontwikkelen.

Music Games

Het intelligentiegebied ‘Muziekslim’ binnen lessen verbinden met de andere slimheden: beeldslim, zelfslim, denkslim, mensenslim, natuurslim, beweegslim en rekenslim. Leerkrachten met weinig tot geen muzikale vaardigheden en/of vertrouwen hierin kortdurende werkvormen aanbieden, waarin muzikale vaardigheden gekoppeld worden aan de andere intelligenties.

Louise Nevelson; Textuur sculptuur

De leerlingen hun eigen creativiteit laten ontdekken, materialen leren hergebruiken en het verschil leren tussen een patroon en een textuur.

Geronimo Stilton, geleide fantasie met emoties

Leerlingen leren om te gaan met emoties en leren zich in te leven in de ander. Ze leren hun verbeelding- en inlevingsvermogen te vergroten en uit te beelden

Levend emotie-memoryspel: kijken en raden

Emoties van jezelf en anderen leren herkennen. Leerlingen leren goed naar elkaar te luisteren en te kijken. Ook leren ze bepaalde overtuigingsvaardigheden.

Experimenteren met klei!

Inzicht krijgen in het materiaal klei, leren over de invloeden van weersomstandigheden. Ontdekken, voelen, onderzoeken.

De gewone vlinder

Deze les werkt aan het onderzoeken, oplossend en creatief vermogen van kinderen, Verder leren ze via de discipline dans, een gezonde lichaamshouding aan te nemen.

Vogels in de lente

Onderzoekend leren, kinderen leren vogelsoorten kennen, werken met materialen uit de natuur, ontwerpen en bouwen zelf een nest.

Beer bouwt een winterhuis

In deze lessen leren kinderen op speelse wijze een boek te analyseren, een probleem op te lossen, en zelf te gaan bouwen.

Fantasiegebouw

Ontdekken, materialen leren kennen, structuur herkennen, inzicht krijgen, zelf aan de slag met o.a. klei!

De machine danst!

Middels ontdekkend leren op een creatieve manier met een thema aan de slag gaan. Ontdekken, ontwerpen, expressie.

Kun je Herfst horen?

Kinderen bewust laten worden van geluiden, experimenteren met instrumenten, ervaringen verklanken, met als thema "De Herfst"

Vinger in de dijk

De leerlingen leren in deze les over absorberende materialen, het aflezen van hoeveelheden, het maken van een bouwplan, en ze leren conclusies te trekken.

De geheime tuin

Creatieve expressie en ruimtelijk werken.

Schaduwspel ‘Carnaval van de dieren’

Leren ontwerpen, toepassen van verbindingstechnieken en presenteren van je werk, waarbij creativiteit voorop staat!

Eigenwijs de school uit! Erfgoed

Eigenwijs de school uit! Theater

Eigenwijs de school uit! Literatuur

Ik Jij Wij project

Beter leren samenwerken middels drama

Stop motion

Creatieve opdracht rondom milieu en kringloop

Mooie woordenmuseum

Het mooie woordenmuseum is gericht op het verbeteren van de –ei en –ij woorden

Tafelmanieren

Leerlingen van groep 5 & 6 beleven in een andere context de tafeltjes van 7, 8 en 9

Kleuters en macht

Kinderen werken aan de begrippen ‘meer’, ‘minder’ en ‘evenveel’

De d-b omkeringen met beren en draken te lijf gaan!

De kinderen benaderen de letters d en b met een verhaal over een draakje en een beer

Beginnende geletterdheid ‘op Dansschoenen’

Al dansend schrijfpatronen omzetten in allerlei bewegingen

Alle gekheid op één stokje! Verhalen schrijven

Werken aan het doel schrijven van verhalen

Aan tafel bij Professor Tafelmans

Genieten van theater en op unieke wijze de tafels leren

Basisinformatie

stap 1 van 4

* verplicht invullen

terug

Activiteit informatie

stap 2 van 4

* verplicht invullen

terug

Selecteer kenmerken

stap 3 van 4

Onderwijsgebieden

Disciplines

21e-eeuwse skills

Doelgroep *

* verplicht invullen

terug

Activiteit informatie

stap 4 van 4
Dit bestand is niet geschikt
Dit bestand is niet geschikt
Dit bestand is niet geschikt

dit is geen verplichte stap

terug

Je activiteit is aangemeld

Je ontvangt zo snel mogelijk bericht op
voorbeeld
zodra de activiteit is geplaatst op de site.

Helaas, er ging iets mis!

Controleer het formulier op fouten.
Mocht dit probleem zich blijven voordoen, neem dan contact op met educatie@dedomijnen.nl

sluit dit venster