Home
sluiten
  • 1

    Stap 1

    Maak een visie

    Leerkrachten, ICC-er en directie onderzoeken hun dromen en idealen met betrekking tot cultuureducatie. Wat willen jullie de leerlingen meegeven in hun culturele ontwikkeling?

    Ga naar stap 1
  • 2

    Stap 2

    Schep het kader

    Je legt je visie op cultuureducatie vast in het beleidsplan van de school. Door onderlinge samenwerking kan elke leerkracht bijdragen aan de culturele ontwikkeling van de leerlingen, passend bij de ontwikkelde visie.

    Ga naar stap 2
  • 3

    Stap 3

    Maak een plan

    Je ontwikkelt een culturele leerlijn voor de hele school of voor een bepaalde groep. Je bepaalt zelf in welk leerjaar dit het meest relevant is.

    Ga naar stap 3
  • 4

    Stap 4

    Kies een activiteit

    Ontwikkel zelf je eigen activiteiten. Doe daarbij inspiratie op uit de activiteiten op deze site. Het programma wordt uitgevoerd door de leerkracht, eventueel in samenwerking met de cultureel expert.

    Ga naar stap 4

Inspiratie voor je activiteit

Aan tafel bij Professor Tafelmans

Genieten van theater en op unieke wijze de tafels leren

Alle gekheid op één stokje! Verhalen schrijven

Werken aan het doel schrijven van verhalen

Beginnende geletterdheid 'op Dansschoenen'

Al dansend schrijfpatronen omzetten in allerlei bewegingen

De d-b omkeringen met beren en draken te lijf gaan!

De kinderen benaderen de letters d en b met een verhaal over een draakje en een beer

Krantenkunst

Dit zijn wij!

De leerlingen van groep 7 en 8 maken per groep één gezamenlijk lied. Ze maken muziek, tekst en videoclip zelf. Het gaat hierbij om samenwerken en het vergroten van het zelfvertrouwen.

Rupsje Nooitgenoeg uitgebeeld!

Leerlingen leren samen te spelen, te overleggen en samen te werken in situaties die hun fantasie en verbeelding prikkelt.

Boomwhacker Fun

Kennismaken met de speeltechnieken en klankmogelijkheden van Boomwhackers.

Componeren met Kids

Het creatief compositorisch vermogen van leerlingen aanboren en ontwikkelen.

Music Games

Het intelligentiegebied ‘Muziekslim’ binnen lessen verbinden met de andere slimheden: beeldslim, zelfslim, denkslim, mensenslim, natuurslim, beweegslim en rekenslim. Leerkrachten met weinig tot geen muzikale vaardigheden en/of vertrouwen hierin kortdurende werkvormen aanbieden, waarin muzikale vaardigheden gekoppeld worden aan de andere intelligenties.

Louise Nevelson; Textuur sculptuur

De leerlingen hun eigen creativiteit laten ontdekken, materialen leren hergebruiken en het verschil leren tussen een patroon en een textuur.

Geronimo Stilton, geleide fantasie met emoties

Leerlingen leren om te gaan met emoties en leren zich in te leven in de ander. Ze leren hun verbeelding- en inlevingsvermogen te vergroten en uit te beelden

Levend emotie-memoryspel: kijken en raden

Emoties van jezelf en anderen leren herkennen. Leerlingen leren goed naar elkaar te luisteren en te kijken. Ook leren ze bepaalde overtuigingsvaardigheden.

Experimenteren met klei!

Inzicht krijgen in het materiaal klei, leren over de invloeden van weersomstandigheden. Ontdekken, voelen, onderzoeken.

De gewone vlinder

Deze les werkt aan het onderzoeken, oplossend en creatief vermogen van kinderen, Verder leren ze via de discipline dans, een gezonde lichaamshouding aan te nemen.

Vogels in de lente

Onderzoekend leren, kinderen leren vogelsoorten kennen, werken met materialen uit de natuur, ontwerpen en bouwen zelf een nest.

Beer bouwt een winterhuis

In deze lessen leren kinderen op speelse wijze een boek te analyseren, een probleem op te lossen, en zelf te gaan bouwen.

Fantasiegebouw

Ontdekken, materialen leren kennen, structuur herkennen, inzicht krijgen, zelf aan de slag met o.a. klei!

De machine danst!

Middels ontdekkend leren op een creatieve manier met een thema aan de slag gaan. Ontdekken, ontwerpen, expressie.

Kun je Herfst horen?

Kinderen bewust laten worden van geluiden, experimenteren met instrumenten, ervaringen verklanken, met als thema "De Herfst"

Vinger in de dijk

De leerlingen leren in deze les over absorberende materialen, het aflezen van hoeveelheden, het maken van een bouwplan, en ze leren conclusies te trekken.

De geheime tuin

Creatieve expressie en ruimtelijk werken.

Schaduwspel ‘Carnaval van de dieren’

Leren ontwerpen, toepassen van verbindingstechnieken en presenteren van je werk, waarbij creativiteit voorop staat!

Eigenwijs de school uit! Erfgoed

Eigenwijs de school uit! Theater

Eigenwijs de school uit! Literatuur

Ik Jij Wij project

Beter leren samenwerken middels drama

Stop motion

Creatieve opdracht rondom milieu en kringloop

Mooie woordenmuseum

Het mooie woordenmuseum is gericht op het verbeteren van de –ei en –ij woorden

Tafelmanieren

Leerlingen van groep 5 & 6 beleven in een andere context de tafeltjes van 7, 8 en 9

Kleuters en macht

Kinderen werken aan de begrippen ‘meer’, ‘minder’ en ‘evenveel’

alle activiteiten

Deskundigheidsbevordering

Binnen EigenWijs versterken we de deskundigheid doordat we samen met de deelnemers activiteiten ontwikkelen en uitvoeren. Daarnaast bieden we verschillende trainingen aan: